SeaRiverShips.eu
http://seariverships.eu/

With the THARSIS from Goole to Stürzelberg
http://seariverships.eu/viewtopic.php?f=34&t=276
Page 1 of 1

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 18:39 ]
Post subject:  With the THARSIS from Goole to Stürzelberg

Woensdag 13 oktober 2010.
Om half 6 loopt de wekker af, vlug douchen, scheren, aankleden, wat eten, nog even de krant in kijken en om kwart over 6 zit ik in de auto. Het is al behoorlijk druk op de weg, richting Rotterdam.
Even over half 8 ben ik in Papendrecht, zet mijn auto daar neer, bel aan bij de mensen waar de auto voor de deur staat en vraag of ze last zullen hebben van mijn auto, die daar ongeveer een week zal blijven staan.
Op het ontkennende antwoord van de mevrouw die de deur open doet haast ik mij naar de Waterbus. Het hele dek staat vol met fietsers, maar ik kan er nog net bij. Even later zijn we in Dordrecht aan de Merwedekade. Ik sla rechts af en loop door een paar mooie oude straten naar de Buiten Walevest, waar bij het bunkerstation de Tharsis ligt afgemeerd. Ik ga aan boord en wordt welkom geheten door Gerrit Bosma en Ard vd Heuvel. Ook de matrozen Ronald, Jade en Ryan komen mij een hand geven.
Er wordt mij een hut gewezen, waarna ik naar de brug ga.
De mensen aan boord zijn druk bezig met de nodige formaliteiten die met het bunkeren enz. gepaard gaan, maar om kwart over 9 is het zover. de trossen worden losgegooid en we varen.

Wednesday the 13th of October.Around 5.30 the alarmclock rings, a quick shower, shaving, dressing, some food, a quick look in the newspaper and around 6.15 I am sitting in my car.There is a lot of traffic on the road and I head direction Rotterdam.Around half past 7 I arrive in Papendrecht, park my car, and ring at the house in front of which one I parked my car and ask the people if my car will not cause problems to them, cause it will be there for almost a week.After a negative answer from the lady of the house I hurry to the so called "waterbus".The deck of the waterbus is packed with people and their bikes.After a few minutes we arrive at Dordrecht , Merwedekade from where I walk through the beautiful old city of Dordrecht to the Buiten Walevest.This is the location where the Tharsis is moored alongside the bunkerstation of Slurink.After boarding I am welcomed by Gerrit Bosma and Ard vd Heuvel.Also the ratings Ronald, Jade and Ryan come to shake my hand.Somebody shows me my cabin and after installing myself I head to the bridge.The crew is busy with bunkering but around 9:15 we are ready to go.The crew let go the mooring lines and we are underway
Image
Via de Noord, de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg passeren we rond kwart over 12 Hoek van Holland
Through the Noord, the Nieuwe Maas and the Nieuwe Waterweg we pass Hook of Holland around 12:15
Image
Terwijl wij naar buiten gaan loopt de Bahia Castello van Hamburg Süd binnen.
While we are outward bound the Bahia Castello, owned by Hamburg Süd is inward bound
Image
Het waaide niet erg hard, maar we hadden de wind op de stuurboordsboeg, waardoor we steeds zo'n 6º naar bakboord en stuurboord slingerden.
There was not a lot of wind but the swell was coming from the starboardbow which made us roll around 6 degrees from starboard to port
Image
Bij het passeren van de schepen, die westelijk van Maascenter voor anker liggen, ruikt het ineens heel erg naar olie en zien we regenboogachtige vlekken op het water drijven. Ard vd Heuvel geeft dit door aan de Kustwacht, die de Tharsis later weer oproepen om nadere gegevens.
Ik had geen last van het slingeren, maar na een poos werd ik toch wel wat katterig. Dat zal het "inslingeren" wel zijn, waar zeelieden het altijd over hebben als ze weer naar zee gaan.
While passing the anchorage west of Maascenter we smelled fumes of Diesel and we were sailing through rainbowcolored oilsslicks.Ard vd Heuvel reported this to the dutch Coastguard who reponded by asking some detailed information.
The rolling of the ship did not cause me problems but after a while I started feeling a little bit dizzy

Image
Ondertussen wordt er hard gewerkt om de computer geschikt te maken voor een nieuwe provider. Dat wil niet zo maar 1, 2, 3 lukken en daaraan worden heel wat uren besteed..
In the mean time a lot of work is done to activate a new mobile broadband provider.It does not work as it should and it is time consuming
Image
Tegen de avond komen we binnen bereik van de Engelse kust en kunnen de mobile telefoons weer tevoorschijn gehaald worden.
Ook het slingeren wordt wat minder omdat we ter hoogte van de Engelse kust een iets noordelijker koers gaan varen en dat is voor mijn maag geen ongunstige situatie.
Around dinner time we are close to the UK coast and the mobile phones can be used again.Also the rolling of the ship got less because the ship altered course which is a good thing for my stomach
Image
Tot een uur of 11 ben ik in de stuurhut gebleven, waarna ik mijn kooi op ging zoeken.
Ik ben meteen in slaap gevallen.
I stayed up on the bridge untill around 23:00 after which I decided to go to sleep, which worked out well

groeten
Evert Sikkema regards Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 18:46 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Donderdag 14 oktober 2010.Thursday the 14th of October

Om 8 uur werd ik pas wakker, bijna anderhalf uur later dan thuis.
Na het eten van 2 boterhammen ging ik naar de brug. Het was zwaar bewolkt en daardoor nog aardig donker.Around 8o`clock I woke up, which is 1 1/2 hours later then at home.After eating 2 slices of bread I go up to the bridge, there were a lot of clouds and it was stiil a little bit dark
Image
Maar al gauw verschenen de eerste tekenen van land aan de horizon. In dit geval een booreiland in het ankergebied HAWK in de Humbermonding.Aan bakboord passeerden we Immingham en omdat de Cemstar voor ons voer werd er rustig aan gedaan, omdat die cementtanker eerst geschut moest worden.
Over stuurboord verscheen Hull met de schepen van P&O voor de kant.Soon the first signs of land appear, in this case an oilrig which is parked in the Hawk, an anchorage in the Humberentrance.
On our portside we pass Immingham and because we have the Cemstar just ahead of us we are on dead slow since that ship will have the first pan at the Lock in Goole

Image
Na een poosje kwam de Humberbridge in zicht, maar toen ik klaar stond om er een foto van te nemen verdween de brug in een regenbui.
Ik heb toen gewacht totdat we de brug gepasseerd waren.
Het is de brug met op 5 na de grootste overspanning ter wereld. De totale lengte van de brug is 2220 meter en de overspanning tussen de pijlers is 1410 meter.
After a while we sighted the "Humberbridge"but when I stood in position to make a picture the bridge disappeared in a rainshower.Beccause of that I had to wait untill we had passed the bridge.
The bridge is the fifth longest bridge in the world.The total lenght is 2220 meters and between the pillars 1410 meters

ImageNa een tijdje kwam de Whitgift kerk van Little Reedness in zicht. Op zich is het een gewoon Engels kerkje, ware het niet dat op de torenklok het cijfer 12 ontbreekt.
Na de XI komt de XIII (13).
Over dit fenomeen doen spannende verhalen de ronde. Het mooiste vind ik dat er ooit iemand opgehangen zou worden om 12 uur, maar toen is de 12 vervangen door 13 en werd het dus nooit meer 12 uur en werd de betreffende persoon dus ook niet opgehangen.
Een ander verhaal is dat de schilder, die de cijfers op de klok moest schilderen, een slok teveel ophad, toen hij in 1919 de cijfers opnieuw ging vergulden.
After a while we saw the church tower of Whitgift.It is a typical british church, the only difference is that the no 12 is changed into a 13.Some exciting stories excist about this pnenominum.I think the nicest one is the story that somebody was s to be hung at 12 o`clock .In order to pevent that the villagers changed the 12 into a 13.Another story is that the painter who painted the figures drunk a little bit too much alcohol??This was in 1919 when the figures got a new gold look
Image
Zo rond 2 uur, half 3, komen we voor de sluis in Goole. De Cemstar is net geschut en nu is het wachten op het openen van de deuren.
Around 2.30 we arrive at the lock of Goole.The Cemstar is just panned in , we only have to wait untill the doors will open
Image
Op de plaats waar de Tharsis gelost zal worden ligt nu nog de RMS Riga te lossen.
Rond 5 uur zal dat klaar zijn en gaan wij naar de overkapping. Het is te hopen dat het een beetje goed blijft gaan met het havenbedrijf ABP (zie op de overkapping), want uiteindelijk komt daar mijn pensioen vandaan. Dat hangt dus af van aluminium en de daarvan gemaakte bierblikjes.
The berth where the THARSIS will be discharged is still occupied by the RMS Riga.When she is finished discharging , around 5 o`clock, the Tharsis will move to the shed.I hope that ABP will do allright since that is the company where my pension comes from ( dutch joke :mrgreen: )This depends on some aluminium beer cans
Image
De Tharsis meert daarom af aan de overkant en ik ga nog even een wandeling maken en kom daarbij langs.....
That is why the Tharsis is mooring opposite of the shed and I can go for a walk,during which I pass.....
Image
........dit oude dok. Engeland was het eerste land met moderne havenuitrustingen, maar dat is weer een nadeel om vernieuwingen door te voeren, want het gaat immers goed zo. Het gevaar dus van de "remmende voorsprong"....this old dock.England was the first country with modern port facilities, but that is again a disadvantage to renew equipment, cause people will say.The way it goes is OK, so why change?? The danger of as we say in Holland, "the braking lead"
Image
Toen ik terug kwam na mijn wandeling vond ik de stuurhut verlaten en heb daarom zelf maar het stuurpookje ter hand genomen.
Ik heb met strakke hand het schip in bedwang gehouden, maar dat ging mij gemakkelijker af dan ik gedacht had, omdat het schip goed afgemeerd lag met trossen en springen.
Later zijn we in een pub wat gaan eten. We aten chicken korma een gerecht uit India. Of het klopte konden we niet nagaan, want we wisten niet hoe het in India smaakte, maar het smaakte ons prima.
Om 9 uur waren we weer aan boord.After returning from my walk the bridge was deserted and I steered the ship by using the tiller.With a firm hand I controlled the ship, much easier as I expected, because the ship was tied up really well.Lateron we went to the local pub to have a meal.We ate Chicken Korma, a dish from India.If this was true, we do not know since we do not know how it tastes in India, but it was OK
Image
De luiken werden open gelegd en even later begon het lossen van de rollen tin.
The hatchcovers were opened and discharging of the coils started
groeten regards
Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 18:53 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Vrijdag, 15 oktober 2010.

Mark, ik heb George Robinson niet gezien.
Mark, I did not meet George Robinson

Image
Na de ochtend ceremonie (wassen, scheren enz.) ging ik eten.
Ronald, Jade en Ryan waren al bezig aan hun ontbijt.
Elke dag 3 keer rijst met de ene keer vlees, dan weer vis of een hamburger en gefruite uien en champignons.
Ik heb me daarbij maar niet aangesloten. Een paar keer per week rijst vind ik geen probleem, maar 7 x 3 keer per dag = 21 keer rijst per week zou mij een beetje teveel van het goede worden.
Geef mij 's morgens maar een boterham met kaas of jam en een kop thee erbij.
After the morning ritual(washing, shaving etc.) I went for food.Ronald, Jade and Ryan were allready busy with their breakfast.Everyday 3 times rice, with meat, fish or a hamburger, fried onions and mushrooms.I did not join them, a few times a week rice is no problem but 7 x 3 times a day =21 times rice per week would be to much for me.I prefer a slice of bread in the morning with cheese or jelly and a cup of tea
Image
Rond een uur of 7 was het laden begonnen van rollen staaldraad (rond 12 uur 's nachts, maar toen lag ik al te pitten, was de Tharsis leeg gekomen en verhaald) en daarna......
Around 7 o`clock the loading of wire coils was started(around midnight, when I was sleeping the Tharsis finished discharging and shifted) and after that.......
Image
.......platen staal.
PS In de hal waar gelost werd lagen ook grote rollen staal, daar worden geen blikjes van gemaakt, maar auto's, zoals Honda's, Toyota's of Jaguars.
.... steel plates.
In the shed where we discharged there were also steel coils.These coils are not used to produce drinking cans but cars like Honda, Toyota or Jaguar.

Image
Op de kade lagen ook nog grote vierkante pakken samen geperste bier- en frisdrankblikjes.
De blikjes aluschroot ( uit Polen) worden in de UK omgesmolten samen met de ingezamelde Engelse blikjes tot grote aluslabs en die worden o.a. door de Tharsis weer naar Duitsland gebracht.
Daar rollen de Duitsers ze weer uit tot alucoils die de Tharsis en een paar andere schepen weer naar Engeland brengen en waarvan de Engelsen weer drinkblikjes maken die ze dan weer inzamelen en weer omsmelten samen met het Poolse schroot tot aluslabs die dan weer door de Tharsis naar Duitsland gebracht worden alwaar het verhaal weer van voren af aan begint.
OP de Tharsis is een gevleugeld woord: "Zolang de Engelsen bier uit blikjes drinken hebben wij werk".
On the dock we saw big square packages of pressed beer and lemonadecans. The cans of aluscrap ( from poland) are melted in the UK together withe the recycled cans from the UK into big aluslabs and the Tharsis is one of the ships that bring them to Germany.In Germany the slabs are rolled out into alucoils that the Tharsis and other ships bring back to the UK where they are turned into drinkingcans that are emptied, recycled and melted together with the polish cans into aluslabs that are transported by the Tharsis from the UK to Germany etc etc .
A slogan that is often used on the Tharsis is " as long as the britisch people drink we have work

Image
Hier zijn die pakken "blikjesschroot" nog een keer duidelijk te zien.
Here a clear picture of the packages aluscrap
Image
Ondertussen werd het Ard vd Heuvel te benauwd in de stuurhut en daarom klom hij maar op het dak om daar een klusje te doen.
In the meantime it was to hot on the bridge for Ard and he climbed on top of the roof to do small maintenancejob
Image
De Cemstar, die net voor ons binnen gelopen was, vertrekt hier weer uit de haven van Goole. Achter de Tharsis moest het schip een hoek van 90º nemen, waarbij op de hoek een tros belegd wordt om het schip rond te krijgen. Boatsmen in een klein bootje assisteren het schip om de haven te verlaten.
The Cemstar, the ship that entered the port just before us, is leaving the port of Goole again. Just behind the Tharsis she has to go around a 90 degrees corner so a spring line is used to get the ship around the corner.Boatmen in a small boat assist the ship to leave the port
Image
Rond een uur of 1 waren we "vol" en vertrokken weer uit de haven. Op de rivier de Ouse kwamen we de Pride of Veere tegen die met containers onderweg was naar Goole.
Around 1 o`clock the ship is loaded en we leave the port.On the river Ouse we meet the pride of Veere , underway to Goole with containers
Image
Een eind verder, over stuurboord, waar de Trent uitmondt in de Ouse ligt het dorp AlkboroughA little further, on our starboard side, wher the Trent is connecting to the Ouse we see the village of Alkborough(moest maximaal, 18 x, inzoomen)I had to zoom in 18 times, the maximum of my camera

Image
Na de Humberbridge en het passeren aan bakboord van Hull en over stuurboord van New Holland, zien we over stuurboord al gauw de schepen liggen (ook aan stuurboord) in Immingham. Om "de hoek" ligt Grimsby.
En dan zijn we op ruimer water en passeren we "groen over groen" De Arklow Rose uit Rotterdam, bij het booreiland op de Hawk.
After passing the Humberbridge and Hull we see on our starboard side the ships that are alongside in Immingham.On the "corner"we see the port of Grimsby.And then we are on open water where we pass the Arklow Rose , as it says Green to Green
Image
Het echolood wijst ruim 14 meter aan. Er komt nog een tweede echolood aan boord, want het bestaande echolood geeft de diepte aan bij de achtersteven, maar dan kun je voor allang omhoog gelopen zijn. Vandaar dat Ard bezig was om voorbereidingen te treffen om ook onder het voorschip een echolood te plaatsen.
The echosounder is showing 14 meter.A second echosounder will be installed in the foreship.The existing echosounder is installed in the aftship , but then you can be aground allready on the foreship.That is why Ard is connecting an echosounder which is installed in the bow
Image
Er staat een harde wind uit het Noord tot Noord Westen (later draaiend via Noord naar Noord Oost), waardoor het schip vrij snel loopt, maar ook min of meer van de opgegeven koers weggedrukt wordt.
The prevailing wind in NNW ( later veering North East) which allows the ship to make a good speed, but also pushes the ship from the set course
Image
De GPS staat bij en daarop zijn nogal wat gegevens af te lezen.
The GPS is switched on and gives a lot of information
Image
Ondertussen is het 11 uur geworden, de wind is aangewakkerd tot 6 a 7 en de golven zouden zo'n 2 meter hoog worden volgens de Coastguard.We slingeren aardig en daarom wordt het tijd op de kooi op te zoeken.In the mean time it is allready 11 o`clock pm, the wind has increased to windforce 6-7 and the waveheight will increase , according to the coastguard, to around 2 meters.We are rolling pretty bad and it is time to go to bed


groeten
Evert Sikkema
regards Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:04 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Zaterdag, 16 oktober 2010.

Het werd een onrustige nacht.
's Avonds had Gerrit tegen mij gezegd om een opgerolde handdoek of iets dergelijks onder de matras te leggen om te voorkomen dat ik uit mijn kooi zou rollen. Er was namelijk geen slingerlat of iets dergelijks om een harde smak op de vloer te voorkomen.
Het bed was omstreeks 1 meter boven de vloer en het leek mij niet zo prettig om in mijn slaap een smak op de grond te maken.
Nou kwam van de slaap niet veel, want ik rolde maar heen en weer. Aan de ene kant zat de wand, dus dat kon geen kwaad, maar aan de andere kant moest ik vertrouwen op de opgerolde handdoek onder de matras.
Toen ik om 1 uur 's nachts nog niet sliep door het voortdurend heen en weer rollen, heb ik de matras op de grond gelegd. Voor het uit bed vallen hoefde ik toen niet meer bang te zijn, maar door het slingeren van het schip rolde ik ook daar heen en weer en werd het een onrustige nacht.
's Morgens om 8 uur ben ik een paar boterhammen gaan eten. Het slingeren was eerder meer dan minder geworden. Het was een hele kunst om een bord, brood en beleg te pakken. Ik had mijn handen vol aan het tegenhouden van de spullen die uit de kasten en koelkast wilden ontsnappen.
Van scheren kwam ook niks en dat is niets voor mij, om met een stoppelbaard rond te lopen.
Ik hoorde het water steeds tegen de (afgesloten) patrijspoort slaan en heb geprobeerd nog wat te slapen en dat lukte.
Toen ik boven kwam scheen de zon en waren we al aardig dicht voor de Hoek. Het leek erop dat de wind nog wat toenam.
In de stuurhut zit je natuurlijk hoger dan in je hut, dus daar slingert het ook wat meer.
De meter die het slingeren aangaf sloeg steeds over zowel bakboord als stuurboord uit naar 30º tot 35º.
Het was windkracht 5 tot 6 met uitschieters tot 7.
It became an uneasy night.In the evening Gerrit had told me to put something under my matress to prevent that I would roll out of my bed.There was nothing in front of my bed to stop me from falling out .The bed is around 1 meter high and I was not looking forward to fall on the floor while sleeping.I did not sleep much since I was rolling from one side to the other.On one side I had the wall but on the other side I had to trust the rolled towel that I put under the matress. Around 1 o`clock I have moved my matress unto the floor, so I did not have to be afraid to fall out of my bed , I did not sleep much and as said it was an uneasy night.In the morning I went for breakfast, the rolling of the ship got less.It was a big problem to dress my slices of bread and keep everything that wanted to escape from the fridge inside the fridge.Also shaving was impossible so I was walking around unshaved which is very unusual for me.In spite of the noise of the water hitting against the porthole I managed to get some sleep in the morning.When I came on the bridge lateron that day the sun was shining and we were allready close to Hook of Holland.It seemed that the wind was still increasing.On the bridge you are much higher then in the cabin so also the rolling was much worse.The Clinometer that shows the rolling of the shipwas moving upto 35 degrees.It was windforce 5-6 with gusts upto 7
Image
Over stuurboord was de BRA-7 Jade aan het vissen en .........
On our starboard side the BRA-7 was fishing and ........
Image
.......over bakboord liep de Ginga Jaguar met ons op naar de ingang van de waterweg
........on our port side the Ginga Jaguar was overtaking us, sailing with us into the direction of the Waterway
Image
Toen we binnen waren was het slingeren gedaan. Aan de de foto van de Alexander B (met schuin daar achter de Bro Provider) is wel te zien dat de N.O. wind hier weinig vat heeft op het water.
When we were inside the rolling was over.The picture of the Alexander B( with on her starboard quarters the Bro Provider) shows that the North easterly wind has no grip on the water
Image
In de loop van de middag passeerden we Dordrecht waar net donkere wolken overtrokken.
In the afternoon we pass Dordecht where we see
an overcast of dark clouds

Image
Even later passeerden we Papendrecht. Onze auto stond er nog, dus daar hoefde ik mij geen zorgen over te maken.
A few minutes later we pass Papendrecht.
I could see my car so no worries about that

Image
Vlak na de brug bij Gorkum kwamen we de Pride of Braila tegen, onderweg met een lading containers naar Goole.
De stuurhut hebben ze zover laten zakken dat ze onder de brug door kunnen en nog net over de containers heen kunnen kijken.
Close upstreams of the bridge of Gorkum we meet the Pride of Braila, underway to Goole with a cargo of containers.Their bridge is lowered to pass the bridge and to be able to see just over the containers.
Image
Aan de overkant lag Woudrichem, waar een oude scheepshelling, waar vroeger zalmscheepjes werden gebouwden onderhouden, is gerestaureerd.
On the other side of the river we see Woudrichem where an old shipyard ,
that used to built salmon fishing vessels, has been renovated

Image
En dan komt direct na de splitsing van Waal en Afgedamde Maas slot Loevestein.
In Woudrichem staat bij het veerbootje naar de overkant van de Oude Maas een aardig bord, waarop staat: Heen motte ge betale en weer weer!"
And then we see the Apex of the Waal en the Afgedamde Maas (blocked Maas) where we see a display which says :
If you go you must pay and if you come again, again

Image
Image
Image
En ondertussen voeren wij door en ging de zon langzaam onder over Gameren, Haaften en de (nieuwe) brug bij Zaltbommel.
Om 10 uur ben ik naar bed gegaan om wat van de achterstand van de vorige nacht in te halen, maar of je werkelijk slaap in kunt halen is maar de vraag.
In the mean time we kept on sailing and the sun set over Gameren, Haaften and the (new) bridge of Zaltbommel. Around 10 o`clock pm I went to bed to catch up some sleep but if this is possible is the question???

groeten
Evert Sikkema
regards
Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:08 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Zondag, 17 oktober 2010.[/u]

We passeerden net kilometerpaal 800, toen ik in de stuurhut kwam. Dat betekent dat we sedert de Maasbruggen in Rotterdam (km paal 1000) zo'n 200 km hebben afgelegd (naar Bazel, of is het nou Konstanz. is het dan nog 800 kmWe schoten dus al aardig op. Onze laadplaats zou Stürzelberg worden en dat is bij km-paal 726.
Maar eerst moest er nog gelost worden in de Auszenhafen van Duisburg en in de haven van Neuss.

We were justabout to pass km 800 when I came up to the bridge.That meant that after passing the bridges in Rotterdam ( km 1000) we sailed 200 kilomters upstream.Untill km 0, which is close to Konstanz it is still 200 kilometers.We were making good progress.Our loading berth would be Stürzelberg and that is km 726.But first we had to discharge in the "Aussenhafen"in Duisburg and in the port of Neuss).
Image
Hoewel het zondag was, was er toch veel scheepvaartverkeer. Maar onderweg hebben we toch ook veel stilliggende schepen gezien, gewoon langs de kant of in zogenaamde slaaphavensAlthough it was sunday it was very busy on the river.Not all theships were sailing cause while sailing upriver we had seen many ships alongside in the so called sleepingports

Image
Hier lopen we een duwboot op (Veerhaven X) met 6 bakken er voor. Het hele "gevaarte" is rond de 280 meter lang en moet even verder een haven in (bij de schoorstenen). Op de rivier lagen al weer lege bakken voor anker, die later weer aangekoppeld gaan worden, waarna de combinatie naar Rotterdam vertrekt.
Het zal wel even duren voordat je dat werk goed onder de knie hebt.
On this picture we are overtaking a pushbarge ( VeerhavenX) , pushing six barges.The complete structure has a lenght of around280 meters and will enter the port next to the stacks.On the river empty barges are allready at anchor waiting to be brought back to Rotterdam.I think it will take a long time before you have the skill to do this kind of job
Image
Op een gegeven moment liep ons de Catharina van de Ruijter uit Maasbracht achterop. Gerrit Bosma liet de Tharsis wat langzamer varen, waarna de Catharina ons voorbij kon lopen. De bedoeling was om het mooie motorgeluid van dat schip te horen.
Ik zag bij Vereniging Binnenvaart dat er een MAK 1200 motor in staat. Nou wordt het geluid van de langzaam lopende motor in dit geval niet gedempt, waardoor het mooie geluid ontstaat. Ik heb nog gezocht naar een you tube filmpje van het geluid, maar kan niks vinden.

We were overtaken by the Catherina from owner de Ruijter in Maasbracht.Gerrit reduced the speed of the Tharsis so the Catherina could pass.The idea was to hear the beautiful sound of the engine.In her record I found out that the engine is a MAK 1200.The sound of the engine is not damped so the sound is great.I tried to find some footage on youtube but could not find it Image
Bij de brug van Ruhrort passeerden we de Vaya Con Dios (Ga Met God) uit Dordrecht. Op het scheepvaartstation aan de oever is te zien dat het waterpeil(pegel) 2,86 meter is.Dit betekent dat je ca 3.05m diep kan varen

At the bridge of Ruhrort we passed the Vaya con Dios ( Go with God) from Dordrecht.At the signal station the gauge was showing 2.86 which means that you can sail with around 3.05 draught
Image
Sommige schippers, zoals deze van het Duitse Laboremus laat de matrozen, al varende, gevaarlijk werk doen. Zelfs op zondag hebben ze blijkbaar niet vrij. Nou is hier nog een reling aan de buitenzijde van het gangboord, maar meestal zit er een staaldraad gespannen langs de den.

Some captains, like this one on the german Laboremus, want the crew to do very dangerous jobs.Even on sunday, they have to work.This ship has a railing on the outside but on most ships there is a railing along the coaming
Image
Omstreeks 12 uur voeren we de haven van Duisburg binnen, waar de RMS Riga (Belize) lag afgemeerd. Omdat ze op de verkeerde plek lag afgemeerd zijn Gerrit en ik er heen gegaan om dit te zeggen maar het is moeilijk communiceren met Letten (of misschien wel Russen) Around 12 o`clock we entered the port of Duisburg, where the RMS Riga ( Belize) also was moored.Because she was moored at the wrong berth Gerrit and me went over to tell this to the captain but it is very difficult to communicate with the Latvians ( or Russians)

Image
's Middags zijn Ard vd Heuvel en ik een poosje naar een rommelmarkt geweest bij deEisenbahnhaven van Ruhrort.
In the afternoon Ard and me went to the market close to the Eisenbahnhafen in Ruhort
Image
In die buurt lag ook het stoomsleepschip Oscar Huber afgemeerd als museumschip. Jammer genoeg niet meer te bezoeken, omdat het na 1 oktober gesloten is.
Met dit schip, vertelde Ard, werden vroeger 6 tot 8 grote sleepschepen getrokken. Al met al was zo'n sleep meer dan een kilometer lang. Op plekken waar het vaarwater nauw, bochtig en rotsig was kwam een loods aan boord. Deze loods kwam aan boord vlak voor het schoepenrad aan bak- of stuurboord, een gevaarlijke manoeuvre, want als je niet op tijd je bootje vast had ging je onder het schoepenrad door.
In Ruhrort we saw the Oscar Huber , a steam tugboat used as museum.When towing the tugboat and tow could be more than 1000 meters long.On areas of the river where it was very narrow a local pilot would come onboard.This boarding was with a small boat in front of the wheels so a very dangerous job!
Image
Daar is ook het kantoor van RMS (Rhein Maas Sea) waar de Tharsis voor vaart.
On this picture we see the office of RMS ( Rhein, Maas, See) the charterer of the Tharsis
Image
Voor dat kantoor staat een oude kraan waarmee vroeger de schepen gelost werden.
In front of the office we saw an old derrick that used to discharge and load the ships in the past
Image
Op het gebouw waar ook de Rheinpegel vermeld staat, stonden ook enkele extreem hoge waterstanden boven het normale peil van de Rijn. 1988 = 11,04 meter, 1993 = 11,42 meter, 1995 = 11,66 meter en 1926 = 13,04 meter In 1995 dreigden polders in Nederland onder te stromen, maar hoe zou het dan in 1926 geweest zijn?

On the building that shows the gauge some extreme waterlevels were marked
in 1988 =11,04 meters , in 1993= 11,42 meters, in 1995 = 11,66 meters and 1926= 13,04 meters.
In 1995 Holloand was almsot flooding so how was it in 1926

Image
Toen we terug gingen naar boord, heb ik nog een foto genomen van de torens van de Friedrich Ebert Brücke in Ruhrort.
Toen we terug waren op de Tharsis heeft Ard mij het hele schip laten zien, m.u.v. de machinekamer, omdat daar een generator stond te draaien die nogal veel lawaai maakte.
Rond 6 uur hebben we warm gegeten, kip in curry saus, sla erbij, augurken uit het zuur en patat, daarna nog aardbeien yoghurt toe.
Dat is het wat de zondag betreft.
When we returned to the ship I took a shot of the towers of the Friedrich Ebert Bridge in Ruhrort.Back on board Ard has shown me the ship, but not the engine room since a generator was running , which was producing a lot of noise.Around 6 o`clock it was dinner time , chickencurry, salad, pickles and frech fries with strawberry yoghurt as desert.This was the sunday.
groeten
Evert Sikkema
Regards Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:12 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Maandag, 18 oktober 2010

Image
Na het 'ochtend ritueel" (wassen, scheren enz.) ga ik naar de messroom om een paar boterhammen te eten. De Filippijnse bemanningsleden kijken er vreemd van op dat ik een paar boterhammen eet, in plaats van rijst met sardientjes, gefruite uien, hamburgers, corned beef, enz.
Nou, nee, dat maar niet zo vroeg op de morgen.
Image
Als ik boven kom is de RMS Riga, die voor ons afgemeerd ligt onder de kraan, bijna leeg en.....
Image
.....kan Ard de luiken van de Tharsis open leggen. Daarna gaan we verhalen en is het ondertussen kwart over 9 geworden. De havenarbeiders (voor hetzelfde werk als in Goole, met de helft minder mensen) zijn nog aan het schaften, maar zo rond half 10 beginnen ze met lossen van het schip.
Image
Dikke ijzeren platen worden gelost, maar .........
Image
......ook dunnere platen, die direct op wagons geladen worden en later op de dag opgehaald worden door een locomotief met een lange sliert wagons er achter.
Tijdens het lossen is Gerrit Bosma in de machinekamer bezig met lassen van een roestvrijstalen hekwerk, waardoor bij de rookkanalen een veiliger ruimte ontstaat, waar werkkleding en dergelijke opgehangen kan worden.
Ard vd Heuvel is ondertussen bezig met de Marad. Dat is een onderhoudsprogramma, waarmee je van week tot week kunt zien wat er nagekeken of onderhouden moet worden.
Image
Als zij zo bezig zijn zit ik in de stuurhut wat te lezen. Ik zat er eerst nog aan te denken om mij eens in.......
Image
.......de getijdentabel van de Humber, Ouse en Trent te verdiepen, maar bij nader inzien heb ik daar toch maar van afgezien, omdat het weinig nut heeft om je in de haven van Duisburg te verdiepen in de getijden aan de Engelse Oostkust.
Terwijl ik daar zit te lezen heb ik ook af en toe wel naar de TV gekeken, de herhaling van That's the question.
Ook heb ik even met het thuisfront gebeld, maar daar gaat alles naar wens.
Image
Als er niet gewerkt kan worden in de machinekamer en het schip vaart, zijn "de mannen" bezig met de computer, die niet helemaal wil doen wat er van verwacht wordt. Op deze foto zie je dan ook naast de computer een hele bos draden liggen.
ImageLater die middag vertrekken we naar Neuss. Het is een drukte van belang op de rivier en overal liggen schepen te lossen of te laden, zoals hier de Jacoba en Sanderos.
Image
Langzamerhand gaat de zon lager aan de hemel staan en komen er meer wolken overdrijven, na deze zonnige dag.
En dan wordt het donker.
Als we Düsseldorf voorbij varen (in grote lussen) is het helemaal donker geworden.
Image
Op de TV-toren zien we dat het ondertussen bijna 8 uur in de avond is (wordt weergegeven met lichtjes, het bovenste licht betekent 10, dan komt er een rij van 9 lichtjes en dan nog een rij lichtjes die de minuten en seconden aangeven. Het is wel aardig zo'n klok, maar ik vind een klok met wijzers toch makkelijker afleesbaar.
En hoe laat het uiteindelijk was dat we de haven van Neuss binnen liepen weet ik niet meer.

groeten
Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:15 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Dinsdag, 19 oktober 2010[/u]

Vandaag wordt er gelost in Neuss en geladen in Stürzelberg.
Er wordt druk gewerkt in de machinekamer, maar omdat de motoren niet draaien is dit het geschikte moment om eens in de machinekamer af te dalen, waar......
Image
Ryan o.a. bezig is om vloerplaten, die verwijderd waren, weer op hun plek te leggen.
Image
Eerst maar een foto van de hoofdmotor, een Carterpillar van 954 kW en 1296 HP
Deze motor geeft het schip een gemiddelde snelheid van 9,5 kn
Image
Dan is dit de hulpmotor. Het merk ben ik even vergeten. Maar ondertussen heb ik een e-mail ontvangen van Gerrit Bosma.
Het is een Valmet Sisu 420 DSG
Image
Ja en wat was dit ook al weer. Ik meen mij te herinneren dat het leidingen enz. zijn om water in en uit de ballasttanks te pompen.
Image
Hier is Ronald bezig met het tjetten van van de railing / leuning, die Gerrit Bosma heeft aangebracht rond de rookkanalen en........
Image
........Ard vd Heuvel is voorbereidingen aan het treffen om een echolood te installeren dat onder de kop van het schip de diepgang meet. Er is al een echolood dat de diepgang achter meet, maar voor is natuurlijk handiger om de waterstand onder de boeg te meten bij het opvaren van de rivier.t.

Er was natuurlijk nog veel meer te zien, o.a. de motor van de boegschroef, maar ik ben vergeten daar een foto van te nemen, of was dat nou die foto met de hulpmotor. Het valt als walslurp niet mee om alles uit elkaar te houden.

Image
Ondertussen gaat buiten het lossen van de Tharsis door, maar dat lukt niet om daar een goede foto van te nemen.
Dan maar een foto van de kraan die het schip achter ons lost.
Image
Zo rond een uur of 2 vertrekken we naar Stürzelberg. Dat is anderhalf uur varen. In de haven van Neuss ligt o.a. de Volharding 3 van Koole uit Zaandam, plantaardige olie te laden of te lossen.
Image
Het is in de loop van de ochtend zonnig geworden, maar hier, onderweg naar Stürzelberg pakken zich al weer donkere wolken samen. Later op de avond gaat het een poosje regenen.
Image
Als we in Stürzelberg aankomen staat Benjamin Bosma al een poosje op de Tharsis te wachten. Hij lost zijn vader af voor een paar weken. Hier brengt Benjamin de spullen van zijn vader naar de auto en Gerrit geeft alvast de spullen die Benjamin mee genomen heeft door aan iemand in het gangboord.
Image
Zo tegen het einde van de middag ga ik pannenkoeken bakken. de helft zonder toeters en bellen en de andere helft met Schwarzwalder Schinken, omdat er geen Zeeuws spek of Katenspek aan boord is. Je moet roeien met de riemen die je hebt en als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Image
Na het avondeten ga ik weer naar de stuurhut. het is ondertussen donker geworden......
Image
.......maar het laden is stug doorgegaan en ondertussen zit er voorin al een grote hoeveelheid schroot en zijn er ook al heel wat rollen aluminium geladen.
Image
Achter ons ligt ook een schip te laden, ik geloof bij kraan 1, of lagen wij nou onder kraan 1 en is dit kraan 3??
Image
Tegen half 10 begint het te regenen en gaat Ard wat met de luiken "schuiven".
Even later zijn we vol en kunnen alle luiken dicht.
Tegen tienen vertrekken we weer richting Goole.

groeten
Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:36 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Aanvulling op 19 oktober.

Toen ik de machinekamer-foto's nog eens nakeek, zag ik, dat ik toch een foto had van de boegschroefmotor.
Image
Ard vd Heuvel bij de boegschroef motor
Ik vond het een mooie ruime en goed onderhouden machinekamer.

groeten
Evert Sikkema

Author:  Evert Sikkema [ 05 Nov 2010, 19:41 ]
Post subject:  Re: MET DE THARSIS NAAR GOOLE EN STÜRZELBERG

Aan alles komt een eind, zo ook aan dit fotoverslag.

Woensdag, 20 oktober 2010

Voordat ik ging ontbijten heb ik mijn tas ingepakt. Ik was van tevoren van plan niet veel mee te nemen en eigenlijk viel dat ook wel mee, maar toch was de tas loodzwaar. Ik had 3 boeken bij mij + de nieuwste Blauwe Wimpel, maar ik heb in 1 boek maar ruim 60 bladzijden gelezen, omdat er steeds wel wat te beleven was in de stuurhut. Voor de rest alleen maar een paar "verschoningen". een extra spijkerbroek, een handdoek, een paar overhemden en alleen de hoogst noodzakelijke toiletspullen (speciaal kleine vakantieverpakkingen gekocht bij Etos). Nou dat was het wel zo'n beetje.
Ik had geen gebak bij mij toen ik aan boord kwam, dat viel tegen natuurlijk.
Mijn smoes was goed, dacht ik. Het was pas 7 uur 's avonds dat ik hoorde dat ik de volgende ochtend vroeg in Dordrecht moest zijn, maar die smoes trapten ze niet in, want Albert Heijn en consorten zijn tot 's avonds 8 of 9 uur open.
Maar toen ik tegensputterde dat ik geen handen meer vrij had, werd dat geaccepteerd. Je hebt wel zogenaamde 3de handjes, maar niet voor dit werk. Met het gebak is het toch nog goed gekomen, want in Goole heb ik 2 Cheesecakes gekocht.

Maar nu, op de laatste dag was de tas nog zwaarder geworden. Voor de kleinkinderen had ik een tas vol snoep gekocht (opvoedkundig is dat niet goed natuurlijk, maar als opa sta je onder en boven de wet).
Van Gerrit Bosma kreeg ik diverse bladen mee en op de losplaats in Duisburg had ik chroomerts gevonden, waarbij ik dacht dat dat ook wel wat zou zijn voor onze oudste kleinzoon om mee te nemen naar school, voor een aardrijkskundeles of zoiets.
Het vest er nog bij in de tas, de knie er op en de ritssluiting ging toch nog nog dicht.
Image
Daarna ging ik naar boven toen het nog vrij donker was, we waren Nijmegen al voorbij.
Image
In het halletje bij de trap moet je opletten dat je niet over de schoenen en sloffen struikelt. Aan dek kan het soms smerig zijn door neergeslagen roet, vuile voetstappen tijdens het lossen en laden enz. enz.
Als je dus de boel netjes wilt houden aan boord, wissel je in het halletje, maar ook bij de deuren in de stuurhut, van schoeisel.
De vloerbedekking zag er dan ook pico bello uit.
Image
Gaandeweg werd het lichter en waren er mooie luchten te zien boven de Waal. Soms vaar je praktisch alleen op dat brede water, maar........
Image
.........op andere momenten is het juist heel druk. Er is toch wel een verschil met het wegverkeer. Als je een bekende tegen komt kun je aan boord nog wel eens een praatje (via de telefoon) met elkaar maken.
En als je, na het passeren van groen over groen (stuurboord over stuurboord) vergeet je blauwe bord met knipperlicht naar beneden te doen, wordt je daar meestal door een tegemoetkomend schip op gewezen.
PS Stroomopwaarts varende (geladen) schepen, die de sterke stroom in de buitenbocht willen vermijden geven via het blauwe bord aan dat ze de binnenbocht willen nemen, het stroomafwaarts varende schip geeft met haar bord aan dat ze het begrepen heeft.
Beide schepen kiezen dan de "verkeerde" wal en zo passeert men elkaar stuurboord over stuurboord.
Maar het gaat er niet altijd zachtzinnig aan toe in het onderlinge telefoonverkeer. Zo hoorde ik de vorige avond, toen we langs Düsseldorf voeren, een schipper, die juist bezig was zijn auto aan de wal te zetten, een niet voor herhaling vatbare verwensing toeroepen aan een passerende tanker die met te grote snelheid passeerde, waardoor er nogal hoge hekgolven ontstonden.
Image
Zo passeert de Tharsis, stuurboord over stuurboord, bijvoorbeeld de Spontaan uit Rotterdam.
Image
Image
En aan de oevers van de Waal "schuiven" mooie dorpjes en kerkjes voorbij, zoals Varik (met de dikke toren) en op de andere foto het dorp Zuilichem.
Image
Ergens onderweg komen we de Aquarius (St. John's) tegen, die onderweg is van Goole naar het Ruhrgebied.
Het is de vroegere Warber en ze onderhoudt nog steeds dezelfde reizen: Ruhrgebied-Goole v.v.
Image
Later passeren we de werf van Damen waar 2 slepers (supplyers) voor de kant liggen.
Image
In Zwijndrecht, of is het Sliedrecht, lag de (op een iets kleinere schaal) nagebouwde ark van Noach. In 2006 waren we bij familie in de kop van Noord Holland en toen vertelden ze daar dat in Schagen de ark van Noach nagebouwd werd. We zijn daar toen wezen kijken. Nu, 4 jaar later, ligt ze hier. Op de website zag ik dat ondertussen al zo'n 500.000 mensen een bezoek aan de ark gebracht hebben.
Ondertussen wordt er aan een nog grotere ark gebouwd.
Image
Vlak voordat ik van boord ga, zie ik dat Ronald, Jade en Ryan bezig zijn met een klus aan de luikenwagen.
Image
En dan zijn we er, het bunkerstation in Papendrecht. Via de Borneo kom ik op de kant. Benjamin helpt mij met de tas en Jade loopt mee om de tas aan te pakken bij het van boord gaan.......
Image
.........en dan vaart de Tharsis weer verder. Eerst bunkeren in Dordrecht, dan nog een klusje op laten knappen in Rotterdam en ondertussen in de gaten houden hoe het met de wind zit en wat de golfhoogte zal zijn.
Na ruim een uur was ik weer thuis. Op AIS zag ik later dat de Tharsis wat langer in Rotterdam was blijven liggen om de meeste wind te "omzeilen".
groeten
Evert Sikkema

Author:  quaysider [ 08 Dec 2010, 21:28 ]
Post subject:  Re: With the THARSIS from Goole to Stürzelberg

Evening Evert,

I would really like to be able to take a trip from Goole to Europe and back on a sea-river ship like Tharsis - this voyage report is excellent. And as a bonus I was on the river bank at Swinefleet as you sailed past following the "Cemstar":

Image

Image

or look at my web page http://www.quaysides.co.uk/hotp.htm

Rgds

Patrick

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/