Reply to topic  [ 4 posts ] 
With the PRIDE OF BRAILA from Rotterdam to Goole 
Author Message

Post With the PRIDE OF BRAILA from Rotterdam to Goole
Proloog:
Na ruim 2 jaar geleden voor het eerst aan boord te zijn geweest op de Pride of Braila tijdens een motorrivisie in Dordrecht, hadden we toen de afspraak gemaakt dat ik een keertje mee zou gaan naar Engeland.

Laatst kwam het weer eens ter sprake toen ik de Pride met Marcel aan boord tegenkwam aan de Botlek.
Dus de deal gemaakt contact met elkaar te houden en de agenda's getrokken en een datum geprikt om mee te gaan.

Last edited by Marco007 on 01 Jun 2011, 09:14, edited 1 time in total.

31 May 2011, 20:02
Profile

Post Re: With the PRIDE OF BRAILA forum Rotterdam to Goole
Zondag 24 april 2010:
Vandaag stap ik in het Rotterdamse aan boord bij Marcel en zijn crew om een rondje mee te varen naar Goole.
Weer eens wat anders dan elke dag op en neer varen tussen Vlissingen, Terneuzen en Antwerpen.

Om 15:30 uit Den Haag vertrokken met bestemming Rotterdam Frisohaven.

Om 16:30 na even zoeken het schip gevonden en na kennis gemaakt te hebben met de crew meteen aangeschoven voor de broodmaaltijd.
Tijdens het eten beetje bij zitten kletsen en om 18:30 was de planning om te vertrekken richting zee.

Dus om 18:30 werden de motoren gestart, ware het niet dat er een of ander aftandse coaster bij ons opzij lag en die geen haast maakte om los te gooien... Maar om 19:00 was het zover en gingen de trossen los en werd koers gezet richting zee.

Meteen werd al duidelijk dat er soms loodsen zijn die het liefst het vaarwater helemaal voor zichzelf hebben, want we waren de haven nog niet uit of achter ons kwam de X-Press Monte Bianco met een loods die meteen een tanker naast ons begon op te roepen of ie wilde opschieten, want anders werd het nogal krap voor hem... :roll:

Nadat we op de Nieuwe Waterweg zaten, werd er even gebeld met de Pride of Veere, want die was net binnengelopen met bestemming Duisburg en zat dwars van Vlaardingen.
Natuurlijk even gezwaaid en foto's geschoten toen we elkaar tegenkwamen.

Image

Tsja... ik ben natuurlijk stuurman, dus lang kon de vraag aan Marcel niet uitblijven of ik even een stukkie kon sturen, dus vanaf de Botlek aan het roer gestaan. Goh... dat stuurt nog sneller dan een 135-meter... :lol:

Image

Inmiddels was de zon al langzaam aan het ondergaan en naderden wij Hoek van Holland.
Toch maar even gestopt voor de X-Press, want die moest het Lage Licht ronden.

Image

Na wat aanwijzingen van Marcel gekregen te hebben, ons uitgemeld bij sector Maasmond.
Om 20:30 kwamen de paddenstoelen in zicht en inmiddeld waren we overgeschakeld op de zee-piloot en gingen we koers 305 aanhouden en werd 1 motor uitgezet, want we hadden toch ruim 26 uur de tijd om de oversteek te maken.

Bye bye Nederland:
Image

Image

Om 22:30 aflossing door de Russische stuurman en beneden nog even een biertje in de messroom gedronken en toen maar lekker gaan slapen.

31 May 2011, 20:10
Profile

Post Re: With the PRIDE OF BRAILA from Rotterdam to Goole
Maandag 25 april
Om 9:00 begon er ergens in de verte een wekker te piepen, dus op het gemakje wakker geworden en even m'n kop om de hoek gestoken en de ontbijttafel stond nog gedekt, dus even ontbeten en toen boven gaan kijken, want Marcel had de stuurman weer afgelost.
Lekker aan de koffie gezeten om 10:00 en dan zie opeens weer land opdoemen aan de horizon! :D

De crew:
Image

Shiiit... was ik niet iets vergeten thuis?! Snel mobiel gepakt en ik had verbinding, dus even gebeld of het huisvuil nog even aan de straat gezet kon worden. :wink:
M'n maat was natuurlijk benieuwd of ik de hele boel al had ondergekotst, wat niet het geval was. :wink:
Tussendoor nog wat foto's geschoten toen we langs Cromer voeren en wat kleine stand-by vessels zien varen.

Cromer:
Image

Standby-vessel:
Image

Om 12:00 in de mess aangeschoven voor de warme maaltijd en opeens sloft de stuurman binnen en die vraagt me of dat ie Marcel nog moest overnemen als ie klaar was met eten.
Dus ik zeg zo dat ik naar boven moest komen om Marcel af te lossen.
Nou... ik heb mensen verbaasd zien kijken, maar zijn ogen werden zo groot als schoteltjes... :lol:
Zo gezegd, zo gedaan en lekker boven gezeten, terwijl Marcel even kon eten.

's Middags lekker beetje op de pc zitten rommelen en nog boven koffie gedronken en even 2 uur op bed gelegen na het avondeten, want ik wilde ook graag boven zitten als we de Humber opvoeren.

Om 22:00 aan Spurn Head binnengekomen en beetje meegekeken tijdens het varen op de Humber en uitleg gehad over de rivier en nevengeulen die we volgden.

Om 2:15 de Ousse ingelopen en we konden rustig aan doen, want aan Swinefleet stond nog te weinig water om rond te gaan, dus bijna stationair de rivier opgedobberd.
Tussendoor kwam de RMS Twisteden af en die was volgens mij als de dood dat ie de oever inliep, want echt alle schijnwerpers stonden aan... :roll:

Om 3:10 de Victorialock ingevaren en even de benen gestrekt aan de wal en nog wat nachtfoto's gemaakt.

Victorialock invaren:
Image

Blubberbende:
Image

Image

Sluisbediening:
Image

Om 3:30 gemeerd onder de kraan en toen richting bed gegaan en héél snel in slaap gevallen.

05 Jun 2011, 23:56
Profile

Post Re: With the PRIDE OF BRAILA from Rotterdam to Goole
Dinsdag 26 april
Om 8:45 de wekker gezet, want ik zou met Yoppie de kok even Goole in gaan om wat te gaan kopen bij een electrawinkel.
Ik moest ook nog even kijken voor een cd... ja als je toch in GB bent... scheelt je gewoon €10,- per cd... Lang leve lage BTW op cd's! :lol:

Dus om 9:30 de stad ingelopen, alleen was ik ook even vergeten dat het in GB een uur vroeger is... Dus we konden rustig aan doen.
Nadat we de benodigde kabels hadden gehaald richting de Tesco gelopen en even de nieuwe cd van de Foo Fighters gekocht voor 9,97 Pond, wat dus €11,18 was... bijna €7,- goedkoper... Tel uit je winst... :mrgreen:
Dus ook meteen even cd meegenomen voor m'n maat waar ik elke zondag een radioprogramma mee maak.
Op de terugweg nog even door de stad gelopen en toen maar weer naar boord gelopen.

Om 12:00 weer warm gegeten en om 12:30 werden alle motoren weer opgestart om weer richting zee te vertrekken.

Alles is een beetje krapjes in de haven van Goole
Image

Image

Image

Fingerspitzengefühl... 8-)
Image

Image

De oude sluis, die al héél lang niet meer gebruikt kan worden.
Image

Om 13:15 op stroom en na wat ergernissen omdat er een peilbootje midden in de geul bleef varen terwijl Marcel al meerdere keren had opgeroepen eindelijk zonder kleerscheuren er voorbij gekomen en in Swinefleet hing de Nederlandse vlag in top bij de fanclub aldaar en werd er natuurlijk even getoeterd en gezwaaid. :lol:

De Nederlandse 3-kleur in top in Swinefleet
Image

Inmiddels wist ik al van Marcel dat we slecht weer gingen krijgen op de Noordzee omdat we NO wind hadden, dus even een pilletje ingenomen tegen zeeziekte.
Inmiddels waren we de Ousse uit en kreeg ik de kans om weer even een stukje te sturen, dus tot Immingham aan het roer gestaan en tussendoor nog wat foto's gemaakt van passerende schepen en de Humber Bridge.

Humber Bridge
Image

Uw auteur aan het "werk" ;)
Image

Om 16:30 naar beneden gegaan voor de broodmaaltijd, want er was afgesproken iets eerder te eten omdat we rond 17:00 Spurn Head voorbij zouden zijn en anders alles door de messroom zou vliegen...

Immingham
Image

Inmiddels begonnen we te slingeren en het pilletje had effect want ik voelde me uitstekend omdanks we soms flink scheef gingen.
Nog even boven op de brug bij Marcel gekeken en wat foto's gemaakt van de momenten dat we aan het schommelen waren en daarna in de messroom nog wat tv zitten kijken.

Lekker slingeren...
Image

Image

Om 21:00 richting bed gegaan, maar slapen werd redelijk lastig... dus bijna de hele nacht nar het plafond liggen kijken en soms even een half uurtje geslapen om weer wakker te worden van het geslinger.

20 Jun 2011, 21:11
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]